Депутатите приеха на първо четене концесията на пристанище „Росенец“ да бъде отнета от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД
Депутатите приеха на първо четене концесията на пристанище „Росенец“ да бъде отнета от „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД.
Предложението, което беше внесено от ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС, беше одобрено със 134 гласа „за“, 45 „против“, а 14 от народните представители отбелязаха „въздържал се“. Ден по-рано прекратяването на концесията беше одобрено и в комисия.
В хода на дебата от „БСП за България“ и „Възраждане“ изразиха опасения за доставките на петрол след прекратяване на концесията, както и притеснения, че може да бъде заведено дело срещу България. От ГЕРБ-СДС, ПП-ДБ и ДПС посочиха, че прекратяването на концесията е резултат от европейски регламент, който трябва да се спазва.
„От БСП няма да подкрепим това решение, не защото сме против да се връщат активи, които принадлежат на държавата и на българския народ, когато е дадена една концесия от десницата и от ГЕРБ по един непрозрачен начин, но тук липсва анализ. И липсата на този анализ ни кара да бъдем изключително внимателни какви ще бъдат последствията за българската държава, за българската икономика и за българския потребител“, заяви народният представител от „БСП за България“ Драгомир Стойнев по време на парламентарния дебат, цитиран от БТА.
Той обясни съображенията на социалистите: „Безспорно е, че ще започне дело срещу държавата и е интересно кой ще я защитава, след като сегашното управление иска да унищожи дирекцията, която досега печели абсолютно всички дела, които са срещу България и е спестила приблизително 5 млрд. лв. на българския данъкоплатец.“
Позицията на „Възраждане“ беше, че България ще понесе огромни щети.
„Предлагат да развалят една концесия, оттам нататък по време на военни действия това ще доведе до ответни реакции – дело от „Лукойл“ за няколко милиарда, ще спрат доставките на петрол от Русия, за което България има изрично изключение. Защо подминават въпроса как точно ще стават доставките“, коментира Цончо Ганев.
От ДБ отбелязаха, че в развитите морски държави не се отдават цели пристанища, а само части от тях.
Спор в пленарната зала предизвика предложението на Хамид Хамид от ДПС в днешното заседание да се пристъпи и към второ четене на законопроекта. За да се уточни дали в хода на дебата от „Възраждане“ са направили заявка за промени между първо и второ четене, беше дадена почивка, добавя БТА.
Няколко дни по-рано съпредседателят на ПП Кирил Петков обяви в кулоарите на парламента, че ще бъде внесено предложение за прекратяването на концесията на пристанище „Росенец“.
„Вярваме, че контролът върху това пристанище и ключов за българската държава и по принцип всички ключови инфраструктури трябва да бъдат в контрола на България. Особено тези по границата – знаете, че в миналото винаги е имало съмнения какъв е контролът върху това пристанище“, обясни тогава бившият премиер.
Междувременно президентът Румен Радев определи идеята на управляващите да прекратят концесията на „Росенец“ като прибързана и некоректна. Според него това предложение може да е в резултат на корпоративни апетити или кризисен пиар.
От „Лукойл“ също разпространиха позиция по случая и обяви, че възнамерява да се обърне към съда за защита на своята делова репутация.
„Голословните обвинения от страна на представители на някои политически партии и парламентарни обединения могат да се отразят негативно върху имиджа на бранда и репутацията на нашата компания, която повечето от нейните работници и служители, клиенти и доставчици продължават да считат за един от най-добрите работодатели, партньори и клиенти в Европейския съюз“. Това се посочва в официална позиция на „Лукойл Нефтохим Бургас“ АД.
От акционерното дружество заявиха, че всички публично отправени обвинения в контрабанда и други нарушения на територията на пристанищен терминал „Росенец“ не отговарят на действителността.