Договорите за „Автомагистрали“ ще бъдат предадени на прокурор, тъй като в тях има данни за престъпление. Разбрали сме се с ръководството на МРРБ, обяви служебният финансов министър Асен Василев на обществен дебат, който е публичен, цитиран от Дир.бг.
Преди дни се разбра, че над 8 милиарда лева са одобрени и платени в нарушение на закони и правила.
По време на дебата стана ясно още, че проблемът е много по сериозен, тъй като ако се направи проверка на свързани лица, ще се види, че в определени фирми се концентрират средства, идващи от различни министерства.
За 2020 г. реално направените разходи (не бюджетираните) са 5 млрд. лв. 1/3 част от тези средства са за нови пътища. Има за нови сгради, жп инфраструктура и метрото. От тези средства са дадени и за детски градини и ясли.
„Обикновено има държавно ведомство, за което тези пари са бюджетирани. В някои случаи има държавно предприятие, към което парите се дават на принципа „ин хаус“. Както Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) има „Автомагистрали“ ЕАД. Не малка част обаче наемат частни фирми. Ако всичко е преминало „ин хаус“ (in house, пряко възлагане) обаче това е нарушение на Закона за обществените поръчки. Нормалните обществени поръчки е добре да са с двама или повече кандидати“, поясни Василев.
Най-много средства се дават за АПИ. Има три големи държавни предприятия – Автомагистрали ЕАД, Монтажи ЕАД и Транспортно строителство и възстановяване ЕАД.
Констатацията на служебния министър на финансите е, че най-много преки поръчки са направени в „Автомагистрали“. Той коментира, че без контрол и без ясна видимост са харчени голяма част от средствата.
„До вчера Министерството на финансите я нямаше тази информация колко се харчи“, заяви Василев.
Той не скри критиката си за „раздаването ин хаус“ и без търг на няколко компании, които бяха упоменати на слайда от презентацията на министъра.
Василев разказа за случай, при който УС на АПИ са поискали допълнителни средства на 8 април, налагайки Министерският съвет да изпълни искането. Той поясни, че става въпрос за 2,5 млрд. лв. харчове над това, което има бюджетирано.
Той коментира, че често на строителите не е признавано, че Агенцията не разполага със съответния финансов ресурс, но поръчките са давани.
„Това не е просто липса на контрол. Това е престъпление. Вече сме говорели с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) това да бъде дадено на прокуратурата. Това е и дълбоко неморално“, категоричен бе Василев.
Старото ръководство на АПИ обяснило, че постъпленията ще се върнат чрез тол таксите. Василев обаче подчерта, че далеч това няма да е така.
„Заради сериозното разхищение и липсата на контрол България така и не успява да изгради една цяла автомагистрала“, каза още финансовият министър.
Междувременно 3,5 млрд. лв. са отишли за Булгартрансгаз за изпълнение на проекти. Тук предимно е с обществени поръчки. Компанията „Аркад“, която строи „Балкански поток“, е взела най-много.
По време на събитието стана ясно, че има концентрация на пари в компании, които не са на конкурентен принцип. Има данни и за свързани лица. Проверявани са по-голяма част от важните договори.
„Всеки ред кюлче е една детска болница“, възмути се Асен Василев.
„За около 300-400 милиона от 2,5 млрд. лв. сме поставени пред свършен факт“, каза още той и определи това като „наглост и безпардонност“.
„Горе-долу половината пари са за пътища и тротоари. След това за фитнеси и спорни зали. Има и разходи за ясли и детски градини“, обобщи служебния министър.
Анализът показва, че много често има само един участник в обществените поръчки.
За 13 процента от проектите все още няма обявена обществена поръчка за изграждане на детски градини през 2020 г. Очаква се към края на годината да бъдат усвоени още 28 млн. лв.
Министерството на финансите е получило късно данните от София, затова и Василев не успя да представи цялата информация. Стана ясно обаче, че голяма част от разходите е за метрото.
От МФ обаче са успели да извадят най-големите изпълнители на договори. Сред тях в София очаквано е „Метрополитен“, „Софекострой“, „Трейс Груп Холд“, „Титан София Изток1“ и др.
Зам.-кметът на Столичната община Дончо Барбалов коментира, че не се плащат големи аванси на възложителя. И обикновено чак през ноември се виждало колко са изразходваните капиталови разходи. Той увери, че контролът е сериозен.
Министър Василев каза, че по изпълнение на обществените поръчки има разнообразна практика в различните общини.
В хода на дискусията се засегна темата за порочната практика за ПМС – Проект на Постановление на Министерския съвет за одобряване на допълнителни трансфери по бюджетите на общини. Обърна се внимание, че трябва да се „моли“ централната власт да отпусне средства за някой проект. Тук се заговори и за „любимите кметове на властта“. Така кметът на Плевен заяви, че практиката с ПМС се е използва от всички правителства през годините.