- Advertisement -
От началото на годината цената на най-масовия бензин А-95 се вдигна малко под 13%, а дизеловото гориво с около 13,6%. Причините са изцяло външни. Няма нито една причина, която е свързана с българския пазар и причините са доста разбираеми, обяви изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.
„В началото на март ОПЕК задържа ограниченията върху квотите за производство, с което налага дефицит на пазара. Това е основната идея – да има по-ниско предлагане спрямо търсенето, което да доведе до увеличение на цените. Пазарът веднага реагира с няколко процента нагоре. Освен това в началото на февруари пазарите очакваха, че след втората вълна на ковид пандемията ще има съживяване, т.е. имаше надежда, която също тласна цените нагоре“, обясни Делчев пред БНТ.
Според него друга причина, която по-малко се коментира, но тя е глобална – финансовите пазари са изключително ликвидни – банките не дават лихви. Това тласка инвеститорите да търсят други пазари да инвестират парите си и да получават печалба за своите пари. Тези пазари са пазарите на метали, фючърсите на суров петрол. По думите му спекулантите също са се насочили към тези пазари, влели са пари са вдигнали цената.
„България в сравнение с другите страни в ЕС е с най-ниска цена на дизеловото гориво и на бензин А-95 както с данъци и такси, така и като нетна цена без ДДС и акциз. Българският пазар много адекватно следва това, което се случва на международните пазари, но с оглед на стандартите в страната те са най-ниски“, поясни още Делчев.
Неговата прогноза е, че по-скоро цената ще се задържи или леко ще падне надолу. Данните от последните един-два дена са, че цените вървят по-скоро надолу.
Източник: „Банекръ“