Управляващите създадоха пълен хаос с COVID-помощите за туроператорите
Големите проблеми ще дойдат с отчитането, защото не е ясно кои разходи се признават и кои не, недоволстват от АБТТА
Непрестанни недоразумения по схемите за подпомагане на един от най-засегнатия от коронавируса бизнес – туроператорството, изостря напрежението сред фирмите в бранша, информира „СЕГА“.
Недоволството се подсилва от драматичното забавяне както на помощите за запазване на работните места, така и тези за повишаване ликвидността във фирмите. Почти година след като пандемията почти преустанови туристическите пътувания по света нашите туроператори и туристически агенти са получили до момента от държавата символични суми. Парите за задържане на персонала се изплащат с няколко месеца закъснение. Единствената засега преведена компенсация е в размер на 10 млн. лв., се оказа напълно недостатъчна за над 800 кандидатствали туроператора. А за обещаните през есента 51 млн. лв., с които приоритетно да се върнат парите за неосъществените екскурзии, тепърва започва подаването на заявления.
Въпреки уверенията на правителството, че електронното кандидатстване за COVID-помощите ще бъде бързо и лесно, туроператорите са били изключително затруднени при попълване на документите в информационната система за управление на еврофондовете ИСУН.
Друга голяма неяснота сред туроператорите е била свързана с оборота, който е трябвало да представят, за да получат помощи. Докато някои са декларирали само маржа, други са посочили целия оборот, в резултат на което са получили по-големи грантове. „По този повод поискахме втори тур за колегите, кандидатствали с данните за маржа, но не се прие„, посочи Димитър Попов, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
Според Попов най-големите проблеми ще дойдат след няколко месеца при отчитането на помощите.
Уточнението става още по-наложително с новата схема от 51 млн. лв., отворена за кандидатстване в понеделник. По нея туроператори и туристически агенти ще може да получат 4% от оборота (без ДДС) през 2019 г. Министреството на туризма обяви, че с тези компенсации приоритетно трябва да се върнат парите на клиентите, чийто екскурзии и почивки са се провалили заради коронавируса през миналата година. Еврокомисията вече предупреди страната ни, че неправомерно е разсрочила с 12 месеца изплащането на парите на потребителите и заплаши със санкции.
Според АБТТА обаче има противоречие в това условие, защото някои туроператори вече са възстановили парите на клиентите си, но не би трябвало да бъдат изключвани от подпомагане. Други туроператори пък нямат пари за възстановяване, защото работят само „входящ“ туризъм – т.е. водят у нас чужди туристи. Най-силно са пострадали тези фирми, които организират почивки и екскурзии за българи в чужбина. По данни на бранша около 130 млн. лв. са дължимите суми към клиенти, което показва, че осигурените 51 млн. лв. ще са крайно недостатъчни.
Става въпрос за електронно кандидатстване през изцяло нова Система за управление на националните инвестиции – СУНИ, като доскоро дори не е имало обучен персонал да работи с нея. В случая СУНИ заменя познатата ИСУН, тъй като въпросните 51 млн. лв. са осигурени от националния бюджет, а не от еврофондове. Тази промяна е притеснителна за бранша, тъй като до момента никой още не е работил със СУНИ и има опасения за още по-голямо забавяне на помощите. За подаване на заявления и документи за помощи туроператорите ще имат 14 дни, считано от 8 февруари. От АБТТА смятат, че е твърде оптимистично да се очаква парите да бъдат преведени през март.
Източник: „СЕГА“