- Advertisement -
Седем пъти повече продават нашите компании онлайн зад граница, оборотът у нас достигна 2 млрд
Единственият категоричен и безапелационен печеливш от икономическата и здравната криза заради пандемията от коронавирус се оказа онлайн търговията. Ръстовете в оборотите са феноменални – от 15% през май, през 43% годишен ръст за август и около 55% през есента. С резултатите от последните месеци на 2020 година, когато затворени останаха повечето магазини и търговски центрове, растежът за сектора е около 60%.
Обемът на електронната търговия на продукти и услуги в България за 2020 г. достигна 2 млрд. лева. През последните 5 г. годишният ръст е традиционно между 21% и 35%. Над 1 530 000 потребители са пазарували онлайн през изминалата година и са похарчили средно по 636,59 евро, или 1240 лева.
Според официалните данни на НАП пък в страната през 2020 година има малко над 20 хиляди регистрирани онлайн магазина.
От Националната е-комерс асоциация са категорични, че по време на пандемията се търсят по-малко дрехи, обувки, авточасти, пътувания, услуги, като онлайн магазините у нас, специализирани в тези сфери, имат спад от около 70% спрямо продажбите си преди пандемията от коронавирус. В същото време продукти като преносими компютри, таблети, принтери, уебкамери, конзоли и видео игри, офис столове и гейминг столове, книги и играчки за деца бележат ръст в търсенето между 40-60%.
Такова е и увеличението при спортни и фитнес уреди, маски и дезинфектанти, здравни измервателни уреди, витамини, минерали, пробиотици, имуностимуланти, хранителни продукти, домакински консумативи и почистващи препарати. А най-любопитното е, че онлайн магазините за доставка на хранителни продукти бележат ръст от над 100% поради завишено търсене от страна на потребителите.

В същото време електронната търговия в областта на услугите, където влизат хотелски резервации и туристически пакети, самолетни билети, билети за концерти, онлайн услуги, бележи спад с 30%.
За много от компаниите родният пазар се оказа дори тесен в годината на пандемията. Най-голямата онлайн платформа Amazon отчете повишение с близо 700% в продажбите на стоки от български компании през най-голямата платформа за електронна търговия в света.
Половината от всички пратки, идващи от България, се оказват автомобилни аксесоари. На второ място се нареждат мебелите, следвани от лични аксесоари и хранителни добавки. През глобалната платформа успешно се търгуват и трайни биохрани, сочи статистиката на Transpress.
Специалистите и търговците в сектора очакват растежът в бранша да продължи със стабилни темпове и през новата 2021 година.
Другата страна: Стотици милиони остават скрити в сектора
Въпреки рекордните цифри през изминалата година, онлайн търговията у нас продължава да бъде свързвана с редица порочни практики. Според НАП над 300 млн. лева укрити данъци и осигуровки средно на година не влизат в хазната от сектора. Данните на приходната агенция за укритите приходи се увеличават с всяка изминала година заради дигитализацията на бизнеса и търсенето на нови канали за продажба.
Още от началото на миналата година приходната агенция стартира мащабна кампания по осветляването на хиляди търговци, които години наред извършваха регулярни продажби, без да декларират каквито и да е приходи от дейността. Случаите, на които се натъкват данъчните, са фрапиращи – търговец в Пловдив например е пратил по заявка над 1800 тениски на стойност между 20 и 35 лева за две години. Друг успял да продаде техника за над 65 хил. лева само за няколко месеца.
Според специалистите хиляди търговци се крият в платформите за обяви и социални мрежи. Само в първия месец на 2021 година приходната агенция е успяла да разкрие 25 млн. лева невнесени в бюджета. Най-честата практика у нас остава купуването на стоки менте от китайски или турски сайтове, които след това препродават през различни платформи за търговия и крият приходите.

В социалните мрежи се оказва, че нелегалната търговия се вихри с пълна сила. Стотици страници никнат всеки ден, които продават различни артикули. Ако адресите на сайтовете са много по-лесни за проследяване, страниците във Фейсбук могат да изчезнат за минути и да се „преродят“ с ново име на следващия ден, което прави проследяването изключително трудно.
Освен укриването на приходите, често подобни търговци ползват и редица нелоялни търговски практики. Според данните на потребителските организации у нас близо 30% от всички оплаквания идват именно от хора, пазарували в интернет.
За да стимулират търговците да излязат на светло, до края на януари работна група с представители на НАП, неправителствени организации и бизнесът ще предложат насоки за промените, така че да се облекчи работата на онлайн продавачите, но и да се намали сивият сектор в бранша.
Източник: „Марица“