Covid-19 създаде пълен хаос в училищата: Маските и достанционната форма – по преценка на директорите
Маските в час могат да станат задължителни за учениците, ако педагогическият съвет на училището вземе такова решение. Това става ясно от писмо на просветния министър Красимир Вълчев, изпратено вчера до директорите на учебни заведения в страната чрез началниците на регионалните управления по образованието.
Министърът посочва, че с навлизането в есенно-зимния сезон ситуацията с коронавируса се влошава и затова от съществено значение са личните предпазни средства. Той припомня сегашните разпоредби, според които носенето на маски от учениците е задължително само в закритите общи части като коридори, библиотеки и т.н., но не и в час.
Предвид динамичната обстановка обаче, „на ниво училище по решение на педагогическия съвет е възможно да се вземе решение маските да бъдат задължителни и в часовете“, пише Вълчев. Това решение може да бъде за определени класове или за всички ученици с оглед защита на здравето на младежите и учителите.
Специално за учениците от втори гимназиален етап (10-12 клас), в часовете по профилирана подготовка, когато има смесване на ученици от различни паралелка, носенето на маска от тийнейджърите е „наложително“. Също така това се отнася и за класните стаи и другите учебни помещения (кабинети, физкулутрен салон, лаборатории и др.), в които се осъществяват дейности с ученици от различни паралелки/класове/етапи и е невъзможно да се осигури дистанция от 1.5 метра. Т.е. това означава, че и в занималните най-малките ученици от 1-4 клас, които масово са смесени въпреки принципа на невзаимодействие на МОН, също трябва да носят маски по време на занимания, т.е поне 4 часа дневно.
При учителите, които преподават само в една паралелка, носенето на маска е задължително само за времето, когато осъществяват близък контакт с децата, но за целите на преподаването, при наличие на разстояние по-голямо от 1.5 метра между тях и учениците, е допустимо те да са без маска. Учителите могат да продължат да ползват защитни шлемове, но само като допълнение към маските.
Превключването на училищата в страната към онлайн обучение засега ще продължи по начина, по който това се случва до момента – на локално ниво. Ще има диференциран подход и областните щабове, както и училищата, ще са тези, които ще преценяват дали да преустановят учебните занятия за дадени класове в дадени учебни заведения. Товa коментираха запознати след днешната среща между просветния министър Красимир Вълчев и колегата му здравното министерство проф. Костадин Ангелов.
Припомняме, че със заповед на здравния министър учениците от 8-и до 12-и клас в цялата страна са на обучение от разстояние от 29-ти октомври до 11-ти ноември т.г. Централизирано решение обаче как да продължи обучението на най-големите ученици у нас засега не е взето, тъй като МОН остава на тезата, че към всяка ситуация трябва да се подхожда на местно ниво. В някои училища няма болни деца и те могат да се върнат към присъствено обучение, в други има голям брой заразени и при тях е наложително онлайн обучение, коментираха преди дни от МОН.
По тази причина просветният министър в своя заповед даде право на училищата да предлагат превключване към онлайн обучение при определени условия – ако школото се намира в област в оранжева или червена зона, при увеличаващ се брой отсъстващи и/или под карантина, както и нарастващ брой положителни проби за COVID-19 или случаи с грипоподобни симптоми и др. Крайното решение за това пък се взема лично от образователния министър. Препоръката на МОН е преминаването към онлайн обучение да се осъществява първо за гимназиален етап, след това за прогимназиален и като краен вариант за начален етап – при обективна невъзможност да се продължи присъствено. Запознати коментираха, че евентуално се чака нова заповед на здравния министър, в която може да има промени, касаещи учениците.
От 2359 училища в страната 64 са получили разрешение от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда, като в 53 от тях към онлайн обучение са минали не всички ученици, а само тези от определен етап – например прогимназиален, показват данните на МОН към момента. Училищата, в които към днешна дата всички ученици се обучават в електронна среда, след разрешение на министър Вълчев, са 11 на брой. Най-много училища, заявили желание за преминаване в обучение от разстояние, са от София-град, Шумен и Русе.
Автор: Силвия Георгиева
Източник: „СЕГА“