Родни абсурди: Пациенти разбират по случайност, че са останали без джипи
Омбудсманът настоява МЗ и НЗОК да променят тази практика, която поставя в риск достъпа до медицинска помощ
Хората трябва да бъдат информирани навреме, когато личният им лекар прекрати договора си със здравната каса. За това настоява омбудсманът Диана Ковачева, която изпрати втора препоръка по темата до министъра на здравеопазването Костадин Ангелов и управителя на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) Петко Салчев.
При омбудсмана отново идват сигнали за същия проблем, чието решаване, в контекста на бушуващата пандемия, е все по-належащо, обяснява Ковачева защо за втори път пише на министъра и шефа на НЗОК.
Ковачева напомня, че още през май т.г., малко след първата вълна на COVID-19, е алармирала отговорните институции за жалби на пациенти, че са били поставени в ситуация, в която разбират, че личният им лекар е прекратил практиката си едва след като са го потърсили във връзка със здравословен проблем, издаване на болничен лист и др. Според омбудсмана този проблем създава предпоставки за нарушаване правото на гражданите на достъп до първична медицинска помощ. В жалбите си хората посочваха, че общопрактикуващите лекари, към които се насочват за нов избор, отказват да ги впишат в пациентските си листи и така се налага да обикалят, докато някой се съгласи да го направи, или да търсят съдействие от РЗОК, а същевременно се нуждаят от първична и специализирана медицинска помощ.
В писмо до омбудсмана тогава НЗОК отговори, че по закон личните лекари нямат регламентирана възможност да отказват на пациенти да ги включат в пациентските си листи и че за улеснение, гражданите могат освен лично и на място, да упражнят правото си на избор като попълнят и пратят по електронен път регистрационна форма до съответното лечебно заведение, което има договор със здравната каса.
Това обаче не е работещо решение, защото за целта е необходимо пациентът да има електронен подпис. „И IT специалист, който да ти го инсталира, защото е изключително трудно“, цитира омбудсмана оплакване на гражданин. Пациентът пита И попита защо вместо това не се ползва ПИК от НАП, например, където има само парола и нищо не се инсталира на компютъра.
В писмото си до омбудсмана НЗОК изтъкна още, че е готова да обсъди „подходящи и удачни начини за информиране на пациентите, чиито лични лекари са прекратили практиката си“, а до тогава гражданите могат да се информират от страниците на НЗОК и РЗОК в интернет.
„Като омбудсман съм силно обезпокоена за правото на тези граждани на своевременен достъп до медицинска помощ и смятам, че в условията на обявената във връзка с пандемията от COVID-19 извънредната епидемична обстановка в страната е от съществено значение здравноосигурените лица да бъдат своевременно информирани при прекратяване на договорите с НЗОК на избраните от тях общопрактикуващи лекари, като същевременно бъде гарантирана възможността в кратък срок и без затруднения да изберат нов личен лекар“, пише Ковачева.
В един от сигналите до омбудсмана гражданин например се оплаква, че е преживял пълен шок, след като е потърсил семейния лекар за издаване на болничен лист и така случайно разбира, че той е починал.
В новата си препоръка омбудсманът е категорична, че няма никаква пречка гражданите да бъдат информирани своевременно, а не когато вече са болни и поставени пред свършен факт тепърва да търсят нов личен лекар, да обикалят по здравни заведения, да попълват регистрационни форми.
„Информацията, която хората предоставят на личните си лекари, респективно на НЗОК, в регистрационните форми за избор, съдържа данни за настоящия им адрес, телефон, а също електронен адрес, които могат да бъдат периодично актуализирани и на които гражданите да бъдат своевременно информирани – от прекратилия договора си общопрактикуващ лекар, когато това е по негово желание, или от РЗОК, в останалите случаи (например, при смърт на лекаря)“, пише омбудсманът.
Източник: „СЕГА“